|
Tarinasäveltäminen » Johdanto
"Tarinasäveltäminen® on omaan luovaan musiikilliseen ilmaisuun ja vuorovaikukseen perustuvaa toimintaa. Sen idea on syntynyt päiväkodissa alle kouluikäisten lasten terapeuttisestisuuntautuneessa musiikkikasvatusprojektissa vuosina 1999–2002 ja ideansyntymäpäivä on17.4.2000. Tuona päivänä sain huomata lasten kyvyn ja halun tehdä omia musiikillisia tarinoita sävelin, sanoin, lauluin ja leikein. Tuon päivän jälkeen muutin kaiken musiikkitoimintani kyseisessä päiväkodissaperustumaan lasten omiin teoksiin." Hanna Hakomäki, tarinasäveltämisen kehittäjä.
Päiväkodissarupesi tapahtumaan ilmiöitä: ujot ja arat lapset rohkaistuivat, vilkkaat lapset rauhoittuivat ja päiväkodin henkilökunta sai huomata aivan uusia taitoja ja voimavaroja lapsissa. Lapset olivat onnellisia ja ylpeitä omista teoksistaan ja esittivät niitä mielellään toisille lapsille ja aikuisille. Päiväkodissa oli myös erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja he pystyivät osallistumaantoimintaan tasavertaisesti muiden lasten kanssa.
Omientarinasävellystensä kautta lapset saivat ilmaistua heidän mielessään liikkuvia ajatuksia ja he pystyivät jakamaan kokemuksiaan musiikin avulla. Teokset muodostuivat sävelistä, tarinoista, leikeistä ja sanoista tai vain musiikista. Kun lapsi antoi teokselle nimen, sai hänen mielessään liikkuvat mielikuvat hahmoja ja konkreettisen ilmiasun. Lapsi sai omia ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan haltuunsa. Teokset kirjattiin muistiin ja niitä pystyi soittamaan uudestaan. Esittämällä teoksia myös muille lapset saivat jaettua teostenmerkityssisältöä ja pystyivät kohtaamaan muita heille merkityksellisiä henkilöitä musiikin avulla tunteen tasolla. Tämä kaikki antoi lapsille onnistumisen elämyksiä ja hyväksytyksi tulemisen kokemuksia ja lisäsi psyykkistä hyvää oloa.
Tarinasäveltäminenon muotoutunut toiminnaksi, joka sisältää neljä periaatetta, joiden kaikkien pitää toteutua. Toiminta, jota kutsutaan tarinasäveltämiseksi, sisältää aina:
1.mahdollisuuden vapaaseen musiikilliseen ilmaisuun ilman opettamista ja ohjaamista
2.kuuntelijan ja kirjaajan – tarinasävellys syntyy aina vuorovaikutuksessatarinasäveltäjän ja tarinasävellyttäjän välillä
3.puhtaaksi kirjoitetun teoksen – tarinasävellys kirjataan muistiin sellaisella merkkijärjestelmällä, että tekijä pystyy soittamaan sen heti uudestaan
4.konsertin, joka on tilaisuus, missä tekijä voi teoksia esittämällä jakaa niidenmerkityssisältöä hänelle tärkeiden ja toiminnan kannalta merkityksellistenhenkilöiden kanssa
Tarinasäveltämistävoi soveltaa yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn. Se sopii toimintamuodoksipäiväkotiin, musiikkileikkikouluun, soittotunneille, kerhoihin, leiritoimintaan, kouluun sekä kuntoutukseen ja musiikkiterapiaan. Tarinasäveltämistävoi siis tehdä lapsi yksin tai ryhmässä tai vaikka vanhempiensa kanssa yhdessä. Myös aikuiset ja vanhukset voivat tarinasäveltää.
Tarinasäveltäminen » Syntytarina
Tarinasäveltämisensyntytarina
-Sitten tapahtui jotain. Oli kolmivuotiaan Tessan vuoro tulla soittotunnille. Jo ovelta hän huusi: ”Haluan soittaa äksiä, haluan soittaa äksiä”.
Tessa tarkoitti kuvionuottimenetelmän symbolienvinoristejä, jotka ilmaisevat matalien, suuren oktaavialan säveltenpaikan pianon koskettimistolla. Tessa halusi soittaa äksiä, koska ne hänen mielestään muistuttivat tähtiä ja hän halusi nimenomaan soittaa tähtiä.
Tessa tuli pianon äären ja soitti äksillä merkittyjä koskettimia. Kehotin Tessaa kuuntelemaan, kuulostivatko sävelet tähdiltä. ”Ei”, hän vastasi heti. ”Ne kuulostaa sudelta”, Tessa sanoi. Kysyin, mitä susi tekee. ”Se ulvoo”, hän vastasi ja Tessa alkoi soittaa ja laulaa: ”Susi ulvoi näin”. Ja sitten me ulvoimme. ”Sitten susi katsoo kuuta”, sanoi Tessa. Ja taas Tessa soitti ja lauloi: ”Katsoi kuuta päin”, ja me ulvoimme yhdessä. Kirjoitin sanat ylös ja sävelet muistiin kuvionuoteilla. Tessa soitti ja lauloi sen uudestaan.
Susi-lauluoli syntynyt. Oli 17. huhtikuuta 2000ja ensimmäinen tarinasävellys oli kirjattumuistiin. -
(Hakomäki2007, 19)
Hakomäki, H. (2007). Tarinasäveltämisen taito. Juva: PS-kustannus.
Lisätietoja:
Tarinasäveltämisenkehittäjä, FT Hanna Hakomäki,
musiikkiterapeutti, perhe- ja paripsykoterapeutti, työnohjaaja, pianonsoitonopettaja
hanna.hakomaki(at)musiikkiterapia.fi
|