Opinnäytetöitä » Sovelluksia

Tarinasäveltäminen herättää kiinnostusta erialojenammattilaisissa ja opiskelijoissa ja siitä on tehty mm. seuraavia opinnäytetöitä:

Hurme-Kuikka, T.T. (2020). Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa. Lapsilähtöinen tapaustutkimus. Jyväskylän avoin yliopisto. Kandidaatin tutkielma.

Humpila, K. (2016). Aaro-kulta – Tarinasäveltäminennäkövammaisen lapsen kanssa. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Musiikkipedagogi(AMK). Musiikki. Opinnäytetyö.

Kärkkäinen E. (2015). Vain mielikuvitus rajana - Sadutus ja tarinasäveltäminen musiikkipedagogin työvälineinä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Musiikkipedagogi (AMK). Musiikin koulutusohjelma. Opinnäytetyö.

Hakomäki,H. (2013). Storycomposing as a path to a child’s inner world. A collaborative music therapy experiment with a child co-researcher. (Väitöskirja).Jyväskylä Studies in Humanities 204. University of Jyväskylä, Finland.

Nummi, V. & Sinkko, E. (2012). Ukosta, kummituksesta ja vähän kissoistakin - Tarinasäveltäen lapsen maailma tutummaksi päiväkodinaikuisille. Sosiaalialan koulutusohjelma. Laurea ammattikorkeakoulu, Tikkurila.

Hyvönen, I. (2010). Action research on the use of figurenotes in primary school music education. Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksenyksikkö, Master of Education, International Programme. Pro gradu

Savela, T. (2010). OMAA MUSIIKKIA, OMIA TARINOITA -tapaustutkimus puhevammaisen nuoren tarinasäveltämisprosessista. Musiikkiterapian aineopinnot. Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto. Kandidaatin tutkielma.

-Tiinapriitta toteutti musiikkiterapiaprosessin 16-vuotiaanlievästi kehitysvammaisen nuoren kanssa, jolla on lihassairaus. Tutkimusosoittaa kuinka puhevammainen nuori motivoituu kielelliseen ilmaisuun ja saa äänensä kuuluville tarinasäveltämisen keinoin.

Mäntynen, A. (2008). OVI AUKI! Tarinasäveltäminenturvapaikanhakijalapsen siltana kahden kulttuurin välillä. Musiikkiterapianaineopinnot. Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto. Kandidaatin tutkielma.

-Anja osoittaa tutkimuksessaan, kuinka jo lyhyessä musiikkiterapiaprosessissa 12-vuotias turvapaikanhakijalapsi löytää tarinasäveltämisestä ilmaisukeinon herkkyydelleen ja hämmennykselleen monenlaisia päätöksiä odotellessaan.

Mäkelä, L. (2007). "Hyviä sanoja tuolta munaivoista". Toimintatutkimus tarinasäveltämisestä musiikkiterapian interventiona koulun pienryhmässä. Pirkanmaan ammattikorkeakoulu. Sosiaalialankoulutusohjelma. Musiikkiterapiansuuntautumisvaihtoehto.

-Leena testasi tarinasäveltämisen soveltuvuutta alakoulunpienryhmään erityisen tuen tarpeessa olevien lasten parissa. Tarinasäveltämistä toteutettiin yksilöllisesti, pareittain ja ryhmässä.

Vuorentausta, J. (2006). Yksi tarina – neljä kuvaa ja sävellystä. Tarinasäveltämisensovellusprojekti pianonsoiton opetuksessa. Sibelius-Akatemia. Musiikkikasvatus. Pro gradu.

-Jenni toteutti kahdessa erimusiikkioppilaitoksessatarinasäveltämisen sovellusprojektinpianonsoitonopetuksessa. Hän käytti opetuksessa perinteistä nuottikirjoitusta.

Hakomäki, H. (2005). Tarinasäveltäminen–uusimusiikkiterapian malli ja käytännöt. Jyväskylän yliopisto. Musiikin laitos. Musiikkiterapia. Pro gradu.

-tarinasäveltämisen kehittäjä esittelee toimintatavansyntyhistorian, perusperiaatteet sekä sovellusmahdollisuuksia erikohderyhmille. Tarinasäveltämisestä esitellään tarkemmin kolme kliinistä sovellusta eri musiikkiterapiantasoille.

Saarikko, A., Savela, T. (2005). Tarinasäveltämisprojektijousisoittajille. Lahdenammattikorkeakoulu. Musiikin koulutusohjelma. Solistisen musiikinopetuksen suuntautumisvaihtoehto.

-Anniina ja Tiinapriitta testasivat tarinasäveltämisenmahdollisuuksia lasten viulun- ja sellonsoitonopiskelussa oppilaidensa kanssaLahdessa. Teosten muistiinmerkitsemiseen käytettiin mm. kuvia.

Nykänen, S-T. (2005). Tarinasta tanssien musiikkiin. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Musiikinkoulutusohjelma. Musiikinvarhaiskasvatus.

-Sini toteutti muskariprojektin espoolaisessa päiväkodissa ja sovelsi tarinasäveltämisenkin ajatuksia musiikkileikkikouluryhmäntoimintaan.

 Sjöblom, P.(2003). Autistiska barn musicerar. Erfarenheter från ett figurnots musikläger för autistiska barn. Sibelius-Akademin. Avdelning för musikpedagogik. Progradu.

- Pia käytti kuvionuotteja ja tarinasäveltämisenkeinojaUudenmaan erityishuoltopiirin kuntayhtymän järjestämällä autististen lastenmusiikkileirillä Vihdissä. Leirin järjestelyistä ja ohjelmasta oli kokonaisvastuussa tarinasäveltämisen kehittäjä Hanna Hakomäki.

 Huhtala, V. (2002). Tarinasäveltäminen. Turunammattikorkeakoulu. Sosiaalialankoulutusohjelma. Toiminnalliset menetelmät. Opinnäytetyö.

- Virpi seurasi Hanna Hakomäen toteuttamaa tarinasäveltämisenensimmäistä terapeuttista sovellusta sopeutumisvalmennuskurssilla MLL:n Kuntoutus- ja kehittämiskeskus Huvituksessa Yläneellä.

 Kyllönen, T. (2001). Kuvionuottiprojekti osana päiväkodinmusiikkikasvatusta. Helsingin Konservatorio. Musiikkipedagogin koulutusohjelma. Musiikkileikkikoulun opettajan päättötyöhön liittyvä tutkielma.

 - Tanja seurasi vuoden ajan Hanna Hakomäentyöskentelyätarinasäveltämisen idean syntymisen päiväkodissa Espoossa.



Säveltarinoita, Hämeentie 128, 00560 HELSINKI, 040 5541443